Versterk de kwaliteit in de babyopvang

1 oktober 2018

de Gelderlandfabriek Culemborg

Lach, speel, geniet & leer: lachyoga voor meer ontspanning en betrokkenheid

In deze blog neemt lachcoach & teamtrainer Martine Beernink je mee in de wereld van lachyoga: de mentale en lichamelijke effecten op jou en je collega’s en de parallel met het ontwikkelproces van kinderen.

Al bladerend door de site van het Step Forward Congrestival 2018 kom ik een prachtige blog tegen van Mark Mieras:

“En hoe verwerven jonge kinderen die sleutelvaardigheden zoals luisteren, kijken, taal, bewegen, aandacht richten, doorzetten, met je emoties omgaan? Juist door plezier te maken. En door geduldig en met een eindeloos uithoudingsvermogen te oefenen. Te vallen en weer op te staan, te brabbelen, te lachen, te zingen en te genieten van voorlezen.”

Precies! Plezier, oefenen, spelenderwijs, zo bakken kinderen hun emotionele en cognitieve fundament. Mark Mieras pleit ervoor dat we dat ontwikkelingsproces serieus nemen. Eens! En ik denk dat we er zelfs van kunnen leren: laten we zelf óók op die manier aan de slag gaan met ontwikkeling, die van personen en teams! Lach, speel, geniet & leer, : dat is wat lachyoga faciliteert.

Lachen zonder reden: leuk en gek

Lachyoga is samen lachen zonder reden, aan de hand van speelse lachoefeningen. Er hoeft dus niets te lachen te zijn om toch te kunnen lachen – lachen is namelijk ook een beweging, net als dansen of fietsen.

Als je lacht om niets, maak je plezier, geniet je, speel je én leer je: je oefent in omgaan met het ongemak dat zomaar lachen teweegbrengt. Want zomaar lachen om niets is heel leuk…en ongemakkelijk, vreemd en een tikje gênant. Door ondanks het ongemak toch door te gaan en te ervaren dat prettige emoties kunnen bestaan naast minder prettige emoties, ontwikkel je veerkracht. Veerkracht om beter om te gaan met de pieken en de dalen in je dagelijks leven en werk.

Lachen = contact

Een ander effect van samen lachen zonder reden is dat je je meer verbonden voelt met en betrokken bij je collega’s. Door te samen lachen en dat te doen met oogcontact, high fives en handen vasthouden, maak je op een andere manier contact. We zijn gewend om veelal te werken vanuit ons hoofd. Samen lachen helpt je om contact te maken vanuit je hart. Als je lacht komen er namelijk endorfinen vrij, en die bevorderen je welbevinden en je geluksgevoel!

Je voelt je niet alleen meer verbonden met anderen door lachen, maar ook met jezelf. Een lach komt van binnen, vanuit je buik en geeft daarmee geluid aan wat er in je leeft. Je laat iets van jezelf zien, aan anderen en aan jezelf.

Minder stress, meer ontspanning

Lachen heeft mentaal-emotionele gevolgen, maar ook fysieke effecten. Een hele belangrijke is dat het stressverlagend werkt. Een lekkere lachsessie zorgt dat je hartslag en je bloeddruk lager worden en je minder stresshormonen produceert. Daarnaast is het goed voor je…

  • spierconditie
  • weerstand
  • zuurstofgehalte van je bloed
  • longcapaciteit
  • organen (lachen masseert)

Lachen is een vorm van beweging en dat maakt het inspannend. En juist deze inspanning zorgt voor ontspanning. Verschillende deelnemers aan mijn lachworkshops geven aan dat de ontspanning doorwerkt: ook de volgende dag (en soms zelfs dagen) is de ontspanning nog merkbaar!

Vaker en langer achter elkaar lachen

Alle effecten van lachen die ik hierboven noem, ontstaan door langer achter elkaar te lachen, minimaal 15-20 minuten. Best intensief, dat haal je meestal niet in het normale dagelijkse leven 😊 En ook hier werkt de kracht van herhaling: de gevolgen worden groter en blijven langer als je regelmatig een lachsessie doet.

En jij? Wat betekent lachen voor jou?

Als je vooruitlopend op het congrestival alvast wat wilt leren over jezelf en de lach, stel jezelf dan eens de volgende vragen:

  • Kun je makkelijk ergens echt om lachen? Of heb je de neiging om te blijven praten?
  • Heb je je ogen open of gesloten als je lacht?
  • Wat is je houding als je lacht? Heb je je handen voor je gezicht, je armen voor je lijf of doe je dat juist niet?